TikTok izazov: Beskućnik u kući


Card image cap

Izvor: screenshot TikTok



Autor: Magdalena Lukačević, Angelina Delbijanko, Dragana Tubić

Datum objave : 08.12.2025.

Kategorija: TOČNO

Na društvenim mrežama, ponajprije na TikToku, posljednjih se tjedana širi trend nazvan AI Homeless Man Prank, u kojem korisnici pomoću alata umjetne inteligencije generiraju izrazito realistične slike ili kratke videozapise nepoznatih “beskućnika” ili “stranaca” unutar domova. Cilj je izazvati šok i paniku kod prijatelja ili članova obitelji, a reakcije se potom objavljuju kao sadržaj za zabavu.

Iako se takvi materijali često predstavljaju kao bezazlena šala, stručnjaci upozoravaju da se radi o manipulativnom i potencijalno opasnom trendu. TikTok kao platforma snažno potiče sadržaj koji je emocionalan, kontroverzan ili šokantan, što doprinosi brzoj viralnosti iako videozapisi nerijetko sadrže netočnosti ili elementi nisu autentični.

U nekoliko su slučajeva roditelje i skrbnike takvi videozapisi naveli da povjeruju kako je u njihov dom ušao stvarni uljez, zbog čega su kontaktirali policiju. Neki su maloljetnici u inozemstvu navodno privedeni zbog sudjelovanja u ovim “prankovima”, jer se incidenti mogu smatrati lažnom prijavom ili zlouporabom hitnih službi. O takvim slučajevima izvještavaju brojne američke medijske kuće (https://nypost.com/2025/10/20/lifestyle/tiktoks-new-ai-homeless-man-prank-leads-to-arrests/?, https://people.com/ai-homeless-man-prank-chaos-homeowners-and-police-11831161 ), navodeći da su roditelji u pojedinim američkim saveznim državama prijavili paniku i uznemirenost izazvanu ovakvim sadržajima.

Unatoč visokoj razini vizualnog realizma, stručnjaci ističu da se tragovi manipulacije često mogu prepoznati. U pojedinim se snimkama, primjerice, vide nesavršenosti kao što su neprirodni rubovi objekata, “zalijepljeni” elementi ili nelogične sjene. Organizacije koje se bave zaštitom ranjivih skupina upozoravaju da ovakav trend dodatno stigmatizira beskućnike, prikazujući ih kao objekt šale i strašenja. Istodobno, policija i komunikacijski stručnjaci upozoravaju da ovakve “šale” mogu dovesti do nepotrebnih intervencija, trošenja javnih resursa te povećanja nepovjerenja u digitalne sadržaje.

Ova je vijest točna, odnosno zbilja postoji ovakav trend, iako je on potencijalno vrlo opasan i zabrinjavajuć. 

Preporuka korisnicima društvenih mreža:

  1. Provjerite je li sadržaj označen kao AI generiran ili editiran (uređen)
  2. Nemojte odmah vjerovati videima bez dodatne provjere
  3. Ne dijelite sadržaj čiji izvor nije jasan
  4. Budite svjesni etičkih i društvenih posljedica koje ovakve “šale” mogu imati.

x




Adresa:

Ulica bana Josipa Jelačića 83, 31220 Višnjevac

E-mail:

info@verifeye.hr

Telefon:

+385 31 272 943

Verifeye
Centar za nestalu i zlostavljanu djecu
Agencija za elektroničke medije
Financirala Europska unija
Republika Hrvatska Ministartvo kulture
Akademija za umjetnost i kulturu u Osijeku
Centar za kulturu medija