Screenshot vijesti objavjene na Indexu
Autor: Luka Kuhar, Ivan Belezni
Datum objave : 16.10.2024.
Kategorija: TOČNO
U ovoj vijesti provjeravali smo istinitost tvrdnje da se robotaksi zaustavio zbog znaka stop na majici.
Na društvenoj mreži Instagram korisnik Jason Carr (@jasonbcarr) 22. veljače 2024. godine objavio je videozapis u kojemu majicom na kojoj se nalazi print znaka „STOP“ zaustavlja robotaksi. Na navedenom profilu nalaze se 22 reela, od kojih dva imaju istu tematiku, a to je zaustavljanje robotaksija pomoću prethodno navedene majica. Ujedno je riječ o reelsima koji imaju milijunske preglede što s ostalima koji se nalaze na tome profilu uopće nije slučaj.
Konkretno u brojkama, prvi objavljeni videozapis na navedenu tematiku ima 5, 8 milijuna pregleda, 111 tisuća lajkova, 752 komentara te 146 tisuća dijeljenja. Drugi videozapis nije dosegnuo tu razinu popularnost kao prvi, ali nije riječ o zanemarivim brojkama jer ima 1, 5 milijuna pregleda, 35,7 tisuća lajkova, 327 komentara te je podijeljen 37, 3 tisuće puta.
Tema je robotaksija sve učestalija ne samo u hrvatskom medijskom prostoru, već i u svjetskom. Ujedno je riječ o inovaciji koju u svakodnevni život žele implementirati razne zemlje, a na tržištu vlada „mrtva trka“ za titulu onoga tko će deklarativno biti „prvi“. U nekim zemljama robotaksiji već imaju svoje mjesto na prometnicama, a to su zasada SAD i Kina. Navedeni je videozapis nastao u Phoenixu u Arizoni gdje se robotaksiji već neko vrijeme voze njihovim prometnicama.
Preko službene stranice Waymo Driver saznali smo kako ovo vozilo odnosno robotaksi funkcionira i zašto se ovakav problem javlja u prometu. Waymo Driver sadrži vrlo detaljan mapiran teritorij na svojoj karti, prepoznaje prometne znakove (podrazumijevaju se znakovi za zaustavljanje) te pješačke prijelaze. Ovo vozilo koristi „vrlo detaljne prilagođene karte, usklađene s podacima senzora u stvarnom vremenu i umjetnom inteligencijom (AI) kako bi odredio svoju točnu lokaciju na cesti u svakom trenutku“. Waymo Driver pomoću umjetne inteligencije i mnoštvo senzora uspijeva dešifrirati i prepoznavati pješake i bicikliste. Isto tako, reagira i na signale i znakove, kao što su boje semafora i privremeni znakovi za zaustavljanje.
Zaključujemo kako je u ovom slučaju vozilo Waymo Driver uz pomoć senzora i AI tehnologije prepoznao znak za zaustavljanje na majici Jasona Carra. Također, ovo vozilo može prepoznati pješaka koji prelazi preko kolnika te u ovom slučaju, ne možemo sa sigurnošću reći da se vozilo zaustavilo zbog znaka stop na majici. Jason Carr također je provjerio i drugu mogućnost te je stao na pločnik noseći istu majicu. U ovom slučaju, vozilo se također zaustavilo te zaključujemo kako je robotaksi Waymo Driver prepoznao znak stop i zaustavio se.
Waymo Driver se u jednom od pokušaja zaustavljanja zaustavio zbog znaka stop na majici te se tek počeo kretati kad se osoba s majicom odmaknula. Po ovom slijedu događaja možemo zaključiti da je vozilo prepoznalo znak stop kao stop palicu koja se koristi u svrhu privremene regulacije prometa pri izvođenju građevinskih i ostalih radova na prometnicama, te se zbog toga zaustavilo. Vozilo je nastavilo s vožnjom kad se osoba s majicom odmaknula odnosno stop palica koju je vozilo prepoznalo kao takvu.
Waymo Driver koristi se informacijama koje prikuplja u stvarnom vremenu što objašnjava prepoznavanje znaka i zaustavljanje vozila. S druge strane, vozilo se po danu zaustavilo uvijek, a preko noći nije uvijek prepoznalo znak na majici. Do ovog slučaja dolazi jer znak na majici nije reflektirajući kao onaj aluminijski što znak na majici čini manje vidljivijim u mraku.
Ovaj primjer zaustavljanja vozila nam govori o osjetljivosti senzora samog vozila što uzrokuje očitavanje neslužbenih prometnih znakova. Istovremeno, ova pojava je korisna jer se vozilo zaustavilo, ali i opasna jer može doći do namjernih izazivanja i neplaniranih okolnosti u prometu. Robotaksi Waymo Driver još ima prostora za napredak jer i dalje može sudjelovati u prometnim nesrećama kao u onoj u San Franciscu gdje je udario biciklista.
Na stranici carscoops.com pronašli smo informaciju da tvrtke koje se bave razvojem autonomnih vozila neočekivane scenarije nazivaju „edge cases“.
Na službenoj stranici proizvođača ovih robotaksija Waymo pronašli smo objašnjenje zašto se „edge cases“ pojavljuju te što poduzimaju u vezi njih. Srikanth Thirumalai, potpredsjednik inženjeringa u Onboardu rekao je: “Problem koji pokušavamo riješiti je način izgradnje autonomnih agenata koji se kreću u stvarnom svijetu. Ovo nadilazi ono što mnoge AI kompanije pokušavaju postići.”
„Ono što naš rad čini posebno privlačnim – i izazovnim – je izgradnja vrhunskih modela koji se nose s punom složenošću vožnje u stvarnom svijetu, socijalnog zadatka koji obuhvaća mnoge situacije na dugom putu. Od nepredvidivog ponašanja drugih sudionika u prometu do brzo promjenjivih vremenskih uvjeta, naš cilj je izgraditi sustav koji dosljedno i pouzdano rješava ove ekstremne slučajeve.“
Nakon ove analize, vijest svrstavamo u kategoriju TOČNO, odnosno da je osoba sa znakom stop na majici (u ovom slučaju Jason Carr) zaista imala utjecaj na zaustavljanje vozila Waymo robotaksija u prometu.
Ulica bana Josipa Jelačića 83, 31220 Višnjevac
info@verifeye.hr
+385 31 272 943