Unuk nije prepoznao djeda i zvao je policiju! Razlog je šokirao sve - novi alat za rast kose pomogao je u rastu guste kose u samo 2 tjedna!


Card image cap

Djed bez kose i s kosom.



Autor: Korina Vrban, Valentina Crnković

Datum objave : 30.12.2024.

Kategorija: LAŽNA OBJAVA

Ova vijest od samog početka ostavlja dojam senzacionalizma, s dramatičnim click-bait naslovom koji privlači pažnju. U daljnjem tekstu naglasak se prebacuje na opis proizvoda, šampona Lossless, koji navodno uzrokuje brzi rast kose. Članak sadrži brojne nerealistične tvrdnje i koristi emocionalnu manipulaciju kako bi čitatelje potaknuo na kupnju. Vijest je objavljena na sumnjivom portalu Zagrebcitynews, 30.12.2024. i nije naveden autor teksta, što dodatno upućuje da se radi o lažnoj vijesti.

Izvori vijesti i fotografije

Osim što nije naveden autor teksta, u samom tekstu izjave dolaze od anonimnih osoba ili imena koja se ne mogu provjeriti (npr. Luka). Kao relevantne izvore, u tekstu se navodi da su razgovarali „predstavnicima policije“ te je u samom tekstu stavljena fotografija ispod koje je navedeno ime Marko Aračić predstavnik policije. Kada istu tu sliku pretražimo na Googlu, koristeći se pretraživanjem po slikama, otkrivamo da se ista fotografija nalazi na stranici za generiranje fotografija uz pomoć umjetne inteligencije (AI). To je dodatno dokaz da se radi o lažnoj vijesti.

Također, u članku se kao izvor navodi i liječnik Darko Kurtović te slika liječnika, no pretraživanjem iste fotografije dolazimo do saznanja kako je fotografija ukradena sa drugih internetskih izvora konkretno iz videa objavljenog na stranici: https://physicians.mountsinai.org/videos/transgender-surgery-at-the-department-of-urology-at-mount-sinai-with-miroslav-djordjevic-md-phdna . Na samoj fotografiji, odnosno videu, nalazi se stvarni srpski kirurg Miroslav Đorđević. Pretraživanjem imena Darko Kurtović ne dolazimo do rezultata koji upućuju na postojanje stvarnog doktora tog imena.

Fotografije muškarca, odnosno djeda vidno su fotošopirane. Vrlo je vjerojatno da se radi o tkz. photo morphingu, odnosno o načinu mijenjanja slika osobe pomoću alata za preoblikovanja gdje se jedna originalna fotografija može promijeniti koristeći drugu sliku. Na kraju je rezultat jedinstvena fotografija koja ima elemente obje fotografije.

Pretraga internetskih izvora nije dala rezultate o navedenom incidentu u predgrađu Zagreba niti su ikoji drugi mediji obavijestili o sličnom događaju. Sam proizvod Lossless za koji članak tvrdi da pruža nevjerojatan rast kose nije moguće pronaći na pouzdanim stranicama i web shopovima. Sam se proizvod spominje na nekoliko sumnjivih i neodobrenih stranica koje tvrde kako „LossLess Šampon trenutno nije dostupan u lokalnim ljekarnama, DM trgovinama ili na Amazonu. Isključivo se može kupiti putem službene stranice proizvođača. Nabava proizvoda direktno od proizvođača osigurava da dobijete originalni proizvod bez rizika od krivotvorina. Ova politika pomaže održavanju visoke razine kvalitete proizvoda i omogućuje koristi lokalnih promocija koje se često nude online.“ (izvor: https://andrija.ai/lossless-shampoo/ )

Tekst sadrži očite marketinške elemente, poput svjedočanstava koja nisu provjerena, naglaska na "prirodnim sastojcima" i "brzim rezultatima". Postoji poziv na hitnu kupnju zbog "ograničenih zaliha" i ekskluzivnosti, što je tipična taktika internetskih prijevara. Čitateljima se nudi obrazac za narudžbu, čime se potencijalno prikupljaju osobni podaci. Sve to upućuje da je riječ o prevari.

Znanstvene tvrdnje

Tvrdnje o šamponu koji potiče rast kose u roku od 2 tjedna nisu potkrijepljene znanstvenim dokazima. Stručna mišljenja o gubitku kose sugeriraju da su takvi rezultati nerealni, a učinkoviti tretmani zahtijevaju dulje vrijeme primjene. Također, same fotografije koje se u tekstu koriste kao dokaz za potvrđivanje rezultata, su stock fotografije koje se koriste na više drugih internetskih stranica.

Zaključak

Na temelju provjere informacija, jasno je da je ova vijest primjer lažnog i manipulativnog sadržaja s ciljem promoviranja proizvoda putem emocionalnih priča. Vijest koristi strategije karakteristične za internetske prijevare, uključujući:

sensacionalističke tvrdnje

nedostatak vjerodostojnih izvora

poziv na hitnu akciju za kupnju proizvoda

nepotkrijepljene znanstvene tvrdnje

Preporuka: Čitatelji bi trebali biti oprezni i izbjegavati dijeljenje ili prihvaćanje ovakvih informacija bez dodatne provjere putem pouzdanih izvora. Također, potrebno je podizati svijest o metodama internetskih prijevara kako bi se spriječile financijske i osobne štete.

x




Adresa:

Ulica bana Josipa Jelačića 83, 31220 Višnjevac

E-mail:

info@verifeye.hr

Telefon:

+385 31 272 943

Verifeye
Centar za nestalu i zlostavljanu djecu
Agencija za elektroničke medije
Financirala Europska unija
Republika Hrvatska Ministartvo kulture
Akademija za umjetnost i kulturu u Osijeku
Centar za kulturu medija