Izvor: dr. Mihail O. Varshavski, snimka zaslona
Autor: Gordana Ilić Ostojić
Datum objave: 11.10.2025.
Govoreći studentima o temi “Razumijevanje zdravlja u digitalnom svijetu” na događaju koje je ovoga tjedna organiziralo društvo Harvard Premedical, liječnik Mihail “Dr. Mike” O. Varshavski zamolio je zdravstvene djelatnike da iskoriste društvene mreže kako bi se borili protiv medicinskih dezinformacija.
Varshavski je najpraćeniji medicinski stručnjak na društvenim mrežama, s ukupno 29 milijuna pratitelja na svim platformama, a prvi je put počeo objavljivati tijekom svoje medicinske specijalizacije 2012. godine, stvarajući edukativni i komični sadržaj za širu javnost.
Njegovi videozapisi – od recenzija medicinskih emisija, do rasprava s antivakserima – imaju za cilj “učiniti područje medicine pristupačnim, razumljivim i zabavnim”, navedeno je u biografiji na njegovom YouTube kanalu.
Govoreći pred više od 100 članova Harvarda, Varshavski je ustvrdio kako su društveni mediji moćan alat za pripovijedanje priča koje „stavljaju čovjeka na prvo mjesto“, što smatra podcijenjenom metodom edukacije šire javnosti o zdravlju.
Varshavski je rekao kako su na početku njegove prisutnosti na društvenim mrežama mnogi bili skeptični, misleći konkretno na otpor njegovih kolega s kojim se suočavao. „Mislili su da na društvenim mrežama možete uspjeti samo ako dajete čudesna obećanja, ako ste senzacionalistički nastrojeni ili ako lažete.“ No, ispostavilo se da je njegova platforma dokaz drugačije stvarnosti – one za koju se nadao da će motivirati članove publike. „Možemo dobiti 100 milijuna pregleda mjesečno na jednoj platformi govoreći istinu. A razlog tome je što ljudi žele istinu. Žele biti osnaženi“, dodao je.
Varshavski je naglasio da takva razina angažmana može donijeti i stvarne promjene u politici. Godine 2019. njegov je viralni video u kojem potiče zrakoplovne tvrtke da u zrakoplovima osiguraju epipene (jednokratne uređaje za automatsku injekciju adrenalina prilikom teške alergijske reakcije) privukao pozornost tadašnjeg vođe demokratske većine, senatora Chucka Schumera iz New Yorka. Posljedično, dogodila se promjena – sada oko 60 do 70 posto američkih zrakoplovnih kompanija ima epipene u avionu.
„Ljudi pokreću političare. Pa kako pokrenuti ljude? Obično je to kroz pripovijedanje – kroz neku vrstu jedinstvene avanture u koju ih povedete“, rekao je Varshavski. Takav pristup – davanje prioriteta komunikacijskom stilu nad čistim sadržajem – nešto je što zdravstveni stručnjaci često ne rade, dodao je. „Oni stavljaju točnost i znanstvenu rigoroznost kao glavni prioritet. Slažem se da bi to definitivno trebalo biti uključeno, no za mene je na prvom mjestu osoba. To znači osigurati da sadržaj izaziva neku vrstu emocionalne reakcije – smijeh, radost, raspravu, diskusiju, intelektualnu znatiželju. Nešto što je prvenstveno ljudsko i što potiče ljude da slušaju“, rekao je.
Varshavski je na kraju izlaganja članovima publike poručio da kao budući liječnici i znanstveni komunikatori imaju moć povesti promjene u politikama, te ih pozvao da teže višim standardima točnosti na društvenim mrežama. „Moja je iskrena nada da će svatko od vas pronaći način da to radi bolje“, rekao je Varshavski. „Mislim da su mogućnosti beskrajne.“
Ulica bana Josipa Jelačića 83, 31220 Višnjevac
info@verifeye.hr
+385 31 272 943