Izvor: Pixabay
Autor: Gordana Ilić Ostojić
Datum objave: 08.03.2025.
Sve veći broj mladih Europljana okreće se društvenim mrežama kao svom primarnom izvoru vijesti, a platforme poput TikToka, Instagrama i YouTubea nadmašuju tradicionalne medije kao što su TV i tisak.
Najnovije istraživanje o mladima koje je Flash Eurobarometar proveo na traženje Europskog parlamenta pokazalo je da se 42% Europljana u dobi od 16 do 30 godina za pristup vijestima o politici i društvenim temama oslanja uglavnom na platforme kao što su TikTok, Instagram i YouTube. Ovakav pomak odražava promjenu stavova prema konzumaciji vijesti, ali i izlaže mlađe generacije sve većem riziku od dezinformacija.
Istraživanje je pokazalo da što je ispitanik mlađi, to je vjerojatnije da će ovisiti o društvenim mrežama. Otkrilo se i da tinejdžeri u dobi od 16 do 18 godina vjeruju TikToku i Instagramu više nego bilo kojoj drugoj platformi. Ispitanici u dobi od 25 do 30 godina znatno se manje oslanjaju na TikTok (29% u usporedbi s 51% ispitanika u dobi od 16 do 18 godina) i Instagram (41% u usporedbi s 52%) Umjesto toga, starija skupina preferira Facebook koji je među njima dvostruko popularniji (36%) u odnosu na najmlađu skupinu (17%). Međutim, kada je u pitanju dobivanje vijesti, ispitanici u dobi od 25 do 30 godina ipak su još uvijek skloniji internetskim novinskim platformama (30%) i radiju (19%), u usporedbi sa samo 21%, odnosno 13% ispitanika između 16 i 18 godina.
Ovi su podaci razlog za zabrinutost.
Naime, jedno drugo izvješće – ono Instituta Reuters o digitalnim vijestima za 2024. – otkrilo je kako je TikTok očigledan izvor dezinformacija, a 27% korisnika smatra da im je teško identificirati lažne sadržaje.
Ipak, Europljani su svjesni rizika i prepoznaju opasnosti koje vrebaju u feedovima: 76% posto ispitanika je izjavilo da su se susreli s lažnim ili obmanjujućim vijestima u kratkom razdoblju od tjedan dana. Od te brojke, 15% ispitanih suočavalo se s dezinformacijama “često”, a 32% “ponekad”. No, i unatoč tomu ostaju vjerni brzim i lako dostupnim modelima vijesti, među kojima je najpopularniji Instagram (47% ga preferira), a slijede ga TikTok i YouTube. Facebook i X zaostaju među mlađim generacijama, dok je WhatsApp bio glavni izvor vijesti za 16% mladih korisnika.
Danas cikluse vijesti na društvenim mrežama pokreću utjecajne osobe i alternativni mediji, a ne tradicionalne novinske kuće, što korisnicima otežava provjeru činjenica, a istovremeno umanjuje njihovu vjeru u mainstream novinarstvo. Istraživanje Instituta Reuters pokazalo je da u Mađarskoj i Grčkoj samo 23% ispitanih vjeruje većini vijesti većinu vremena.
Ono što je također istaknuto u izvješću jest da se smanjuje i njihovo povjerenje u političke institucije: 21% ispitanih mladih izrazilo je skepticizam prema EU, a 15% je priznalo da je preskočilo glasanje za EU 2024. godine zbog nedostatka informacija. Osim toga, ti se mladi sve više oslanjaju na platforme društvenih medija kao sredstvo aktivizma, za razliku od pukog glasovanja ili sudjelovanja u prosvjedima i peticijama.
Ulica bana Josipa Jelačića 83, 31220 Višnjevac
info@verifeye.hr
+385 31 272 943